fredag 12 november 2010

MIN bebis

Min bebis är den sötaste som finns och jag kan inte förstå hur ja ska kunna lämna henne (och syskonen) i vår. Imorse efter att vi lämnat twinsen på skolan och satt hemma och åt frukost överraskade hon mig med tre nya ord. Jag tror stenhårt på babysigns och tycker det är skithäftigt så det är något jag satsat på att lära henne och det ger resultat som tusan, är det nå prat om det i Sverige ännu? I julklapp fick jag en bok om babysigns men sen finns det videos för barnen där de får lära sig tecknen och dessa har vi haft på då och då sedan E var liten men hon har inte varit särskilt intresserad förns hon blev runt 1 och då bara ; POFF! Orden som kom imorse var tecknet för please då hon ville ha mer clementin och sedan tecknet för tack då hon fått det, duktiga unge! Hon har tidigare sagt orden "tack tack" (ja, på svenska!) men nu kom tecknet kopplat till thank you också.. När hon sedan var klar sa hon "uppie" YEEES! Inget mer "baaaah" som tidigare har betytt att hon vill upp någonstans. Tack tjejen. Igår kväll sa hon något misstänkt likt Malin med men det kan jag inte säga att hon säger ännu, jag tror dock hon börjat kalla mig "Mami", kanske låter det likt de andra barnen kallar mig för hon menar inte att jag är mamma, mamman heter "Mama".

Det första tecken E gjorde var tecknet för mjölk, att öppna o stänga handen som att "mjölka en ko". Och kunde man då motstå att ge henne muggen varje gång hon frågade så snällt? ;) Nu säger hon också baba samtidigt som hon gör tecknet. Ett annat tecken hon använder flitigt och som bara poppade upp en dag är banan, hon sticker ut ett finger och "skalar" den andra handen med det, hon kan också säga banana. Hon gör tecknet för more och all done (mer och färdig), water och fish har hon tecknat några gånger med. Nu jobbar jag på att lära henne teckna hjälp och blöja för det känns som bra och användbara saker att kunna säga för att undvika skrik.

Annars härmar hon det mesta nu, alltså om jag säger något säger hon något liknande direkt efter och hon ääälskar att läsa böcker. Hon kan sitta för sig själv och läsa högt ur en bok i flera minuter, massor av oförståbara ord och olika tonfall. Hon kan säga Cow, Doggy, Cat och vet även hur dom djuren låter. Hon säger sina syskons namn och hon säger ball och shoes, baby är kanske det ord hon använder mest av alla och där gör hon även det söta tecknet till. Hon älskar att promenera runt med halsband på och en handväska på armen ;) That's kanske kind of it?

Hittar ni nå babysigns på svenska så prova, jag tycker iaf det är jättecoolt och tror det hjälper mycket. Det var det seriösa jag hade att säga här idag, have a nice weekend!

4 kommentarer:

  1. 0oh, dette høres super spennende ut! ;D Jeg vil ikke at du skal dra Malin. :(

    SvaraRadera
  2. Vad kul att hon lär sig mycket med hjälp av tecken :) Vi använder jätte mycket tecken på jobbet, så jag är i full gång att lära mig jag också :) hihi! Hoppas allt är bra vännen! Puss

    SvaraRadera
  3. Truls pratar ju också så, eller gjotde mer när han var mindre, mamma har ju varit helt galen med allt vad tecken innebär så ibland är jag rädd att folk ska tro att han e utvecklingstöd när han gör massa tecken hela tiden :P

    SvaraRadera