tisdag 6 oktober 2009

Fröken Malin

Med två timmars förberedelse hade jag idag en klass för mig själv på svenska skolan. Bra jobbat där Malla. Fick lektionsplanering men inga tillhörande saker så det är tur man har barn hemma med massor av leksaker. Frukt och grönt var temat för dagen och vi pratade färg, form, namn, smak och hur de växer. Jag måste säga att jag är väldigt nöjd. Gjorde det på mitt sätt och det gick fint. Hade jag planerat från skratch (?) hade jag gjort lite annorlunda såklart men det gick ändå bra. Lite för långa stunder till vissa saker och jag hann ju inte förbereda jättemycket backup. Det är fördelen med att vara förskollärare istf lärare i Sverige, lektionsplaneringar och backups om det går för fort är väldigt måste måste i skola. Lek, sång och sagor funkar ju ändå alltid i förskolan. Idag blev det några nya sånger, och en hel del böcker men hur lär man sig inte svenska om inte genom sånt? That's what I think... Som den bästa fröken i hela världen som jag är fick jag ju ihop hela temat med att köra böcker där de plockade hallon o blåbär med ;)

Fast tusan så svårt det är att prata svenska. Alltså, med barn... Eh, jag pratar ju rätt mycket med barn om dagarna nu, och det är ju engelska som gäller då. Och de svenska treåringarna här förstår svenska mycket bra men pratar inte så gärna så jag får nästan tänka till för att svara på svenska ibland då de snackar engelska. Äh, inte allt för ofta men det hände någon gång. Jag är nöjd med dagen iaf, nu har jag erfarenhet som fröken på svensk skola i utlandet ska ni se också. Checka in hemsidan så får ni se bild på mig, jag finns med där ;)

Annnars tog jag med mina egna små barn till parken imorse - Larz Anderson park - och vi hade myspys, promenerade omkring på stigarna och spanade in hundar, lekte lite i lekparken, fikade på en bänk vid ponden och promenerade lite mer i solskenet. Svenska pannkakor till lunch. Imorgon ska vi på puppet show vilket ska bli skoj. Nu ikväll har jag kört tvnight och kollat ikapp allt jag haft på dv-r'n.

1 kommentar:

  1. tack för tipset den ska ja ta å kolla upp hoppas den finns att låna då, vill inet köpa nån bok :)
    helt ärligt har ju knappt knäppt nån bild på mig men ja borde väl kanske knäppa en bild iaf innan d är dags :)

    SvaraRadera