tisdag 6 april 2010

En trip till Maine

Det här med spontana roadtrips har lite blivit våran grej men denna var inte lika major som den första. Efter att ha planerat fara till NYC över helgen i ett par veckor så tog vi i torsdags tag i saken och skulle boka boende - påsk och totalt fullbokat på varenda litet hostel, hotell, everything under 300 dollar! Efter att ha varit på väg till NYC över dagen för att träffa svenskar, till DC över helgen för att se körsbärsblommor och till Cape cod på en weekend slutade det till slut med en road trip med slutmål Maine.

Jag Emma och Sandra hämtade upp Matilda på flygplatsen vid 11 och vi letade oss ut på 95an för att köra uppåt, körde igenom New Hampshire och när vi kom in i Maine stannade vi såklart på welcome centret och hittade där en mycket trevlig liten farbror som gav oss kartor med ritade vägar och berättade massor. Jag hittade en lapp om (se här Emma o Tomas som är impad av den gigantiska älgen..) ja lappen var om älgen Lenny, gjord i choklad och stor som en riktig älg! Dit ville jag men det var lite väl långt upp. Vi följde farbrorns kartor och eftersom vi inte direkt hade något mål så körde vi kustvägar och stannade till där vi kände för.
Ett av stoppen blev en yard-sale, vi fyndade inget men lika glad var vi väl för det, New England bjöd på strålande sommarväder med 20 gradig värme och sol.

Vi stannade till på första bästa strand och letade snäckor...
Så hittade vi ett sött litet fyr med klippor att sitta och njuta av solen på. Roligaste var att för att ta sig ut till fyren fick man åka linbana, ser ni trådarna i luften från stolpen bakom oss? Där hängde en liten vit kur, stackars fyrvaktare...

Att vi inte shoppade på yardsalen gjorde oss inget då vi gick loss på Dollar Tree store där varenda liten pryl kostar 1 dollar! Jag fyndade två kavajar för 1 dollar och massor av annat bra-att-ha. Matilda tyckte dock det var lite väl dyrt och snattade sina två klädesplagg.
Vårt slutmål för dagen blev iaf Kennebunkport där vi tog in på en resort ute i skogen, en trevlig liten dam checkade in oss och gav oss såklart bästa rummet! Sedan for vi in på byn och åt middag, såklart fisk och skaldjur i Maine.
Då vi kom tillbaka till hotellet tog vi över hottuben en sväng vilket var toppen.
Och sedan låtsades vi vara mexikaner på semester eller något i våra 1-dollars sombreros, nachochips och margaritas.

Efter frukost på hotellet checkade vi ut och packade in oss i bilen och började rulla söderut igen, stannade på stranden i Ogunquit och blev amazed över tidvattnet. Stranden var verkligen huur låång som helst och man såg rätt tydligt hur långt upp vattnet brukar gå ibland.
Bäst var dessa två båtar som var helt strandade, var ju bara tvungen att traska ut och det var lite som att gå i en öknen.. La oss på lite solning i båtarna innan vi var tvungna att gå för vattnet började komma! När vi väl lämnade stället var vattnet nästan framme vid båtarna, skithäftigt.
Ser ni? Helt torrt där det annars brukar vara en flod, eller älv, eller å eller vad det nu heter.
Till lunch åt vi såklart Lobsterroll, asdyrt men faktiskt ett måste om man är i Maine.
Och så hittade vi tillslut hem till Massachusetts efter en toppenhelg på flykt. Tack tjejer!