fredag 2 januari 2009

Årskrönika 2008

I vanlig ordning inleddes det nya året med en födelsedag, som det alltid har gjort och alltid kommer göra. Även om det firas i olika grad.. I januari avslutade jag också en kurs som jag idag nästan förträngt, jag uppskattade inte lärarna på den kursen. Började min ”inriktningskurs” där på vårkanten – Att arbeta i förskola. 7.5 vecka praktik i förskola på en småbarnsavdelning med 1-3 åringar och jag trivdes grymt bra. Jag blev tillsagd att tänka Jag tror på mig, Jag är bra. Och det har människor fortsatt att säga till mig under hela året.

Så drog melodifestivalen igång där något tag, jag var till Västerås med Karin och såg en delfinal, Karin var trevlig att träffa då det inte händer så ofta. Typsikt oss så gick det ju inte helt som planerat, efter festival tänkte vi gå ut på krogen och dansa, vi hamnade på gayklubb… men hade överlag en väldigt bra helg! Björn Gustafsson dök upp från ingenstans o även jag blev ju lite smått förälskad :) Mamma kom och hälsade på en helg och vi två var på schlagerklubben och såg festivalen en lördag. Helgen den 15 mars var det dags för Stockholms weekend med tjejerna, shopping, skvaller, grekmat, och GLOBEN. Som jag skrev då; The G day - Guld, glamour, glitter, GLOBEN! Charlotte vann och det var inte helt tokigt, även om den låt jag tycker var bäst i år var Sannas Empty Room.



Så blev det påsk och ingen fredagsangling i år, dock en påskfest och en hel del umgänge. Minns jag inte helt tokigt så var helgen väldigt jättetrevlig och spenderades med alla favoriter.

Den 29 mars föddes en helt underbart bedårande TRULS, aningen sen men väldigt välkommen!

Där omkring började en ny kurs som hette Utomhuspedagogik och det var inte en dålig kurs. Jag fick lära mig göra eld, bo i snögrotta, känna igen fåglar och åka längdskidor. I början av april var jag ner till Stockholm en helg lite spontant, hälsade på Lena och var på en ”intervju” som de ville ha mig till, av 200 sökande! Fick flyg betalt för den lilla svängen och fick en hel helg i en härligt vårig huvudstad med en kär vän.

Kittelfjäll 11-13/4, en helg med helpension och lite utbildning. Härligt väder med några timmar i en solig backe, en del stunder i en konferenslokal och så massor av mat och fika. Efter det Ammarnäs 14-18/4, som var en väldigt annorlunda resa. Jag åkte flera mil på längdskidor, både uppförs och utförs, i skogen och på fjället. Direkt efter det bar det av till Stockholm 18-20/4 för en helg med Lena, Emma och Malin, vi var på Håkan, shoppade och umgicks. Så blev det fågelexkursioner, stjärnkikning, och så fick jag träffa Truls för första gången! Våren firades in lugnt och fint med grillning och spel, vi åt på altanen trots att det om jag inte minns helt fel var rätt kyligt…

Gick runt och var rätt orolig stor del av våren för hur sommaren skulle se ut men den 5 maj fick även jag ett sommarjobb! Strax därefter var det dags för ännu en utflykt och denna gång till Holmön för tältning, där var det icke varmt! Vi gjorde landmätningar, spanade in lavar och hade sångstunder runt lägerelden. Vi hann med en klassfest också där på vårkanten.

Den 15 maj blev jag med egen lägenhet! Inflyttning skedde dock inte förns 1 augusti… Therese och en gravid Vicky kom på besök en maj-helg. Mot slutet av maj var det återigen en utflykt som väntade, vi skulle ha lägerskola med en klass 4 och spendera två nätter i tält, planera mat, aktiviteter, regler och allt annat tillsammans 12 personer är inte skitlätt har vi kunnat konstatera i efterhand. Men lägerskolan blev trots allt rätt lyckad och var väl en bra erfarenhet på något vis den med.

Sommaren började med finväder och några härliga dagar på Orbaden innan vi alla drog igång med hårt arbete. 11 juni började jag jobba och jag trivdes kanon, skulle kunna tänka mig jobba mer med det där i mitt liv kan jag säga. Tråkigt nog jobbade jag vi alla ”happenings” som är i Bollnäs under sommaren, midsommarafton, grillnatta, brännbollsyran.. Men vardag och sommar med vänner och familj var helt fantastiskt. 13 juni hade Malin fixat hemligkväll vid Björktjärn och där hade vi en väldigt trevlig kväll. 13 juni föddes också en fin liten kusin. Där omkring pågick också fotbolls- EM och det var fotboll mest överallt! Träffade Karin och Jennifer i ett dygn i Gävle i mitten av juni också, mer än så har det tyvärr inte blivit i år!

”Åh jag mår så bra” blev citatet från en helg i Borlänge där jag och Emelie var funktionärer och lyssnade på massor av härlig musik. Vilken underbar helg!

I juli gjorde jag premiär på västkusten, vi hälsade på lite gamla bekanta till mamman och jag hälsade på Lena i Tylösand, en bra semestertrip! Sedan döptes Truls en vacker sommardag och jag började en rätt intensiv jobbperiod… Hann dock med en härlig dag på sjön med Emma. 1 augusti var jag, far o lillebror till Umeå en sväng på min två dagars jobbledighet, hann också med att besöka Star wars museet i Övik. Sen började OS och jag var fast.

Där omkring försökte vi få fart på en höggravid Vickan också då 080808 vankades men icke, en dag för sent kikar han ut, världens sötaste Mio! I augusti köpte jag också min systemkamera, återfann ringarna som varit försvunna i flera år och så var jag på kräftskiva.

25 augusti bar det iväg – fem tjejer till Ullared! Vilken resa, många mil i bil, hög allsång, fikapauser, felkörningar, shopping, shopping, shopping och så ett middagsbesök i Varberg. Nej sommaren var helt enkelt toppen, MÅNGA mysdagar och utflykter med vänner.

Hösten har på ett sätt bara försvunnit iväg i något svart hål, på ett annat sätt varit oerhört lång. Den började med ck3 kursen som faktiskt var ”lättare” än väntat, tack och lov! Didaktiken i praktiken, ingen rektor blir besviken. Om du har en kunskap vill du dela den med mig, eller vill du ha den själv? Va? Jag hade visst bestämt mig för att läsa spanska också, det gick bra till en början men slutade med inget alls. Nånting har jag nog ändå lärt mig! Hade fem veckor vfu på ännu en ny förskola och trivdes hyffsat, det tog tid för mig att komma in och det var annorlunda motför hur jag vill jobba. Bra att se och säkert lärorikt det med! I början av november drog Examensarbetet igång, den sista kursen på min lärarutbildning, efter blod, svett och tårar, långa dagar och långa nätter ser vi nu äntligen slutet. Vi har gjort problemformuleringar, smulat sönder inledningen, gjort intervjuer, ältat och ändrat och tror nu äntligen att vi snart är där.

Det har ändå inte hänt så mycket under hösten, som vanligt är det rätt lugnt då med mycket plugg och i år har det väl varit mer än någonsin. Hösten/vintern bjöd på en hel del jobb och då speciellt på min ”favorit” förskola, det var också kallt och snö nästan hela tiden! Jul firades med familjen och nyår var en trevlig kväll i goda vännerslag (eller hur man säger?)

Summa summarum ett bra år med en rolig vår, en speciellt bra sommar och en tuff höst. Nu har 2009 börjat och vi får se vad det har att erbjuda!

2 kommentarer:

  1. Vilken mysig årskrönika du har knåpat ihop :) Det hände en hel del roliga saker 2008, men jag har en känsla av att 2009 kommer att bli snäppet bättre :)

    Ses imorgon! Kram

    SvaraRadera
  2. Idag är det 3 Januari.
    "23-års" minne:
    För 23 år sedan kämpade jag med en stoor mage som tog lååång tid på sig att pluppa ut en unge!
    Inte förens efter 1,5 dygn kom du, kvart över 8 på kvällen!
    Gulbrun och vackrast i världen med stora nyfikna ögon!
    Grattis på födelsedagen mitt lilla hjärta.
    Mammut

    SvaraRadera