måndag 21 april 2008

Back in business

Nu var jag tillbaka efter mer än en vecka av resande. Det började ju i Kittelfjäll med Lärarförbundkurs, den helgen bestod mest av mat. Buffé till frukost, lunchbuffé och middagsbuffé, fikabuffé på förmiddagen och macka på eftermiddagen. GOOOD mat! Kursen tycker jag var bra, lärorikt men inte tråkigt, vi fick lära oss en hel del vettiga saker om LAS-dagar och all konst i lärarförbundets huvudkvarter. . . Kom hem lite väl sent på söndagkväll, tror hon var närmare 22, 8.30 på måndagmorgon skulle jag vara utanför Universum packad för en vecka i Ammarnäs.

Vilken kanonvecka det blev! Jag var nervös över skidåkningen men jag var då inte ensam om det och vi tog det lugnt och hade det skoj, istället för att stressa på och komma först fram för att komma hem fort. Det är ju underbart att vara ute i snön och solen! ;) På tisdagen åkte vi över en mil på skidorna, och detta var första gången på kanske 10 år som jag stod på ett par.. Eller nej förresten, vi hade provkört skidorna på måndagkväll då vi också fick lära oss att valla. Jag inledde med tre vurpor på måndagen, men vad säger man? Det är bara att spotta sig i näven och resa sig upp! Nog blev det några vurpor på tisdagen med och vissa stunder var det jobbigt, men jag gav mig inte, skidorna satt på hela dagen och och så nöjd jag var när vi kom hem! Eller förresten, en km gick jag för då var vägen ca 1 m bred med stup på sidorna, det lutade uppför otäckt mycket och var lössnö... Tillåtet att gå tycker jag för jag hade ändå inte vågat åka utför där. De där längdskidorna sitter ju inte fast särskilt bra på fötterna så det där med att svänga och ploga var inte det lättaste.

På onsdagen hade vi "fri" dag och vädret var på topp! Strålande solsken och massor av snö. Vi bestämde oss för en skidfri dag och fick skjuts upp till en sjö, Tjulträsket där några skulle fiska, satt i solen en stund innan vi började vandra hemåt, lite mer än 8 km promenad i strålande sol. Helt underbart! Och så ruskigt vackert överallt, mängder av snö. (Ca 1.5 meter snödjup!)

Torsdag så var det dags för skidåkning igen, denna dag fanns det några olika turer att välja mellan men första målet var att alla skulle upp ovanför trädgränsen och nog kom vi dit! Med mycket möda och stort besvär...hej! För min del var det faktiskt inte så jobbigt då jag fått låna ett par superskidor dagen till ära, jag kunde nästintill gå rakt uppför på skidorna. Här var det helt utan spår och vi gick sicksack mellan träden. Väl uppe grävde vi ner oss i snön och satte upp vindskydden för att laga lite lunch. Efter det kunde man välja på att ta den långa vägen över fjället hem, det skulle bli ca 2 mil, eller kunde man ta samma väg ner som vi kom upp. Jag valde det senare alternativet.. Och TUSAN SÅ ROLIGT DET VAR! Läraren Lars (som förresten är uppvuxen i Arbrå!) påstår att det nuförtiden är väldigt ont om djur just i den skogen.. JODILADIHO säger jag bara ;) Nog blev det några vurpor men inga skador, man sjönk ju ner en meter i snön! Blev lite tungt att ta sig upp bara.. På kvällen var det bastukväll och sedan allsång i massor och en hel del lekar. På natten fick två magsjuka men peppar peppar har jag inte fått det ännu, trots att jag satt väldigt nära båda två i en varm bastu, det sägs väl att bakterier mår rätt bra på ett sånt ställe...
Ska väl nämna att Stockholmshelgen blev skoj den med, Håkan var helt underbart bra och jag har fått en liten Håkandos så jag klarar mig ett tag nu, men en konsert i sommar hade inte suttit helt fel heller. Längsta konserten någonsin med 22 låtar talade han om... Shopping och att umgås med tjejerna satt heller inte helt tokigt. Kom hem till ett kaos igår som jag nu börjar få lite ordning på, men jag själv är så trött efter allt detta att jag hellst bara skulle ligga o sova i några dygn. Springer till tvättstugan nu och försöker få undan en del, har suttit på balkongen i solen och läst plugg medan jag väntat och nu ska jag snart ner igen. Imorgon har vi skola utomhus och börjar kl 9, på em är det info om London i höst. Tack och bock för mig med detta monsterinlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar