fredag 25 april 2008

Planetspan och ännu en dag med underbar sol

Vi pratade igår om vilken chock man kommer få den dag det inte är soligt nu, tänk så snabbt man vänjer sig! Nu känns det ju som att det aldrig varit vinter. Va, har det varit snö? Hur ser den ut? Ja det är sol även idag men lite kyligt i luften än så längen.

Jag tog sovmorgon idag - var och kikade på planeter inatt! Det var ruskigt häfftigt och jag tycker det var intressant, fick sitta i stora sköna fotöljer som man kunde ligga i, och ovanför var en kupolformad "bioduk" där de visade stjärnhimlen i olika former och pratade om det. Måste säga att jag allt lärde mig en hel del. Sedan fick vi gå ut och kika i stjärnkikade, man kunde se Mars och Saturnus. Saturnus var helt klart coolast! Man såg verkligen ringarna runt, och mellanrummet mellan det runda och ringarna -ascoolt helt enkelt. Man kunde inte riktigt tro att det var riktigt, som en liten lysande prick med ringar runt, jag trodde nog att de stoppat i ett foto.. Men den rörde på sig och försvann ur bild. Mars blev häfftigast då vi zoomade upp, man såg hur det strålade ut från den och det skimrade i rött. Vet ni en sak till som jag lärt mig, kalla stjärnor är röda, varma är blå, konstigt va? Jag trodde då det var tvärtom.. När vi sedan släppte han som höll i det ute lös så fick vi knappt stop på honom, hans vänner lär vara lite trött på allt snack om stjärnor o planeter o rymden och forskning o.. tjoho!

Nu ska jag ta en prommis till Maxi och köpa lite grönsaker och solkräm, sedan håller vi tummarna för att solen är kvar då jag kommer hem igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar