söndag 9 november 2008

En ansökan till att bli aupair

Vi kan väl reda ut lite fler saker i helgen då.. Ni har väl hängt med på att jag pratat lite om usa och aupair? Det ser ut som att jag kommer få användning av dessa sparade lappar ganska snart… Det är ju ett bra startkapital! Kvar är dom eftersom de är bläckfärgade så jag fick inte växla in dom här in Sweden.
Det ligger till så att jag i höstas ringde den organisation jag åkte med förrut när jag var till USA 3 månader sommaren 2006, och de tvärnekade och sa att jag inte alls kunde åka tillbaka. Det gällde bara de som varit borta ett år, inte oss som bara varit där tre månader. Hur konstigt lät inte det? Jag förstod inte riktigt varför så jag kontaktade fler förmedlingar och fick svar att Jo visst, du kan åka, släng in en ansökan till oss bara! Sagt och gjort så valde jag den förmedling som jag tyckte verkade bäst och där är vi nu. Jag har fyllt i en ansökan, skrivit ett presonligt brev, laddat upp bilder, skaffat referenser och nu väntar en intervju nån dag här.. Egentligen skulle jag haft den idag men det blev uppskjutet till jag vet inte när.

Varför? Undrar väl några.. Jo ni förstår jag känner mig inte helt färdig med usa, och jag känner att jag behöver göra något mer innan jag slår mig ner nånstans här i Sverige och jobbar för all framtid, tanken på att göra det tycker jag är skrämmande! Sen tycker jag ju att det är väldigt roligt att vara med små barn också, och det är väl det viktigaste i detta.. Nu är det inte så att jag bara vill fly utan vidare, ni ska bara veta hur mycket jag funderat på detta o diskuterat… Så när har jag tänkt fara då? Tja, februari nästa år ungefär, efter att vi examinerats, i ett år. Ännu har jag ju inte fått visumet men jag har frågat flera gånger och det ska inte vara något problem alls, man ansöker om det först när man fått en familj. Och en familj har jag inte heller ännu, vi får väl se om det är någon som vill ha mig. Och beroende på vilken familj som vill ha mig så ser vi väl var jag hamnar… Det finns vissa som tror jag kommer hamna där det finns cowboys men det återstår väl att se! Jag är öppen för allt, vet av erfarenhet att det är hur det känns med familjen som är det viktiga och inte var man bor. Men nog skulle jag gärna bo där det finns ett par andra aupairer att umgås med, det underlättar så mycket! Sådär, då var ni lite uppdaterad på det också om det var någon som undrade...

2 kommentarer:

  1. hoppas att du får en riktigt bra familj även denna gång :)
    om du blir borta ett år nudå, kommer du hem på nå snabbvisit lr får man inte se dig på ett helt år? jul i utlandet nästa år?

    SvaraRadera
  2. Åh vad roligt Malla! Hoppas allt kommer att gå bra, den familj som inte får dig kommer att gå miste om en fantastisk person! Nu frågar jag samma som Aspen, hur länge blir du borta den här gången?

    Jag säger det nu, annars så glömmer jag det - Då du träffar Obama, hälsa från mig hihi :D

    SvaraRadera