torsdag 11 september 2008

En elfte september blogg

Idag har nog många tänkt lite extra, på allt kanske? Det har ju ändå hänt lite stora saker genom åren på just denna dag. Mest tänker man väl på terrordåden i USA och dit kopplar jag tre saker rätt starkt. Eller ja, sånna saker som jag kommer att tänka på då jag tänker på det.

Först dagen då det hände, jag tror de flesta människorna kopplar något till den dagen? Ni vet som man har till många gånger det händer något.. Jag har för mig att mamma pratat mycket om dagen då Olof Palme dog sådär.. 11/9 2001 hade jag haft innebandyträning och jag och Lena gick in på affären påväg därifrån och köpte med oss massa gotta för att ha en hängeftermiddag och kväll med tv'n. Men det enda som visades på tv var nyheter, eld, skrik, flygplan och döda människor...

En andra association till den dagen är ju då vi var till ground zero och kollade, men jag tycker inte det var så starkt ändå. Där såg bara ut att vara en stor inhängnad arbetsplats. Det jag minns jag funderade mest på var hur det hade fått plats två gigantiska hus där, för runt omkring var massor av höga stora hus. Jag tänkte att de som körde måste varit väldigt pricksäkra, eller att husen måste varit så sjukt höga.. och så var det nog, för då kommer vi till tredje tanken... Men i samband med det tänker jag också på "min" busstation, Port authority som ligger "rakt ovanför" ground zero och därirån de flesta branmännen åkte, där sitter en stor grej som talar om hur många som hjälpte till och som omkom därifrån. Ush.


Det starkaste minnet och associationen är när jag och Bill åkte bil någonstans mellan NY-NJ och vi körde upp för en backe och Bill sa något i stil med; Before 9-11 this was one of my favourite views, and no it's one of the worst. Vägen vi åkte på var en bra bit från manhattan men man kunde se tvillingtornen sticka upp där och det hade tydligen varit maffigt.


Sen har jag ju sett Pentagon också, kommer inte ihåg så mycket av det eftersom det var samtidigt som vi var på Arlington cemetary. Undra om det fyllts på mycket där under åren sedan 2001? The Tomb of the Unknowns var läckert, och alla rader på rader på rader... Ja, dit borde ni åka någon gång! Säg till om ni vill ha sällskap så ställer jag gärna upp ;) Men Pentagon alltså, man tänker ju ändå mest på WTC när man pratar om 9-11.

9/11 2003 i Sverige då? Jag har inte så mycket att säga om det förrutom att det är hemskt.


Jag tycker det är spännande med valet i usa nu, men man vågar knappt tycka eller ha nå åsikter om det :P Kan säga som så att jag hoppas verkligen att Lizzie inte behöver flytta till Kanada! Ja på riktigt satt N och B och diskuterade hur de skulle göra med att flytta dit ifall det gick tokigt i valet nu. Lizzie hon råkade höra och grät och ville inte alls flytta! Lite tokroligt sådär :) Det är nog rätt överdrivet därborta ändå, men jag säger hellre det än som här i landet lagom!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar