onsdag 3 september 2008

Veckans ord

Att vara rutinerad och att vara rutiniserad, hör ni skillnaden? I do! Det är stor skillnad kan man säga.. Bland annat det har vi diskuterat idag. Spenderade en timma på universitetet med att diskutera några kapitel i en bok och det verkade som alla hade förstått samma saker och ungefär på samma sätt. Jepp, förstått samma saker, för här kan man inte komma o påstå att man förstått allt... Därför kanske vi ska köra några veckans ord nu? Jag har ju ett termlexkion i pedagogik och psykologi som är väldigt bra, men skulle jag sitta och slå upp allt där så skulle jag knappt komma framåt i boken jag läste! Här har vi några av dagens ord;

Dikotomier - ett fenomen som varierar mellan två lägen

Implicit/explicit - omedvetet, tyst/klart uttalat, medvetet

Interdiciplinärt - tvärvetenskapligt

Situerat - utångspunkt för forskning om kunskap, där kunskap utspelas i en konkret situation

Evaluering - utvärdering


Vissa gånger undrar man ju varför de inte kan skriva med ord man förstår... Förresten, om en förskollärare skulle göra en modeblogg med dagens outfit, då skulle det nog se ut såhär idag! Precis som jag såg ut då jag gick till iksu ;)
Regnställ: McKinley, Stövlar: Skopunkten
Idag blev det iksupremiär för hösten också, äntligen! :) Vi gick ut stenhårt med step muskel och nog kan man säga det var jobbigt.. Men dom passen är jättebra, speciellt för mig som har helt otränade armar och axlar, och som lessnar på ett helt step pass. Här är en fin blandning av step, styrka med hantlar, mage, rygg och ben träning. Efter träningen började jag laga mat, chili con carne, och jag hade stekt köttfärsen och kryddat och skulle precis öppna bönorna då jag insåg att jag inte har någon konservöppnare! Hur öppnar man en konservburk utan konservöppnare? Tja, fram med snickarlådan ;) Nu tänker jag ta lite pluggledigt och se på Idol, sedan är det ju kärleksvecka på trean så jag vill nog se film där o.. Jag har faktiskt läst en hel del idag! Föreläsning tidigt som tusan imorgon.. Hu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar