fredag 30 maj 2008

Trött, nöjd och solbränd Batmalin


Tre dagar i Fidodalen med 22 barn, 12 lärarstudenter och två klasslärare är avklarade. Det har varit tre väldigt lyckade, roliga och soliga dagar, och två ljusa och småkalla nätter med fågelkvitter.

Jag, L och M hade "våra" sex barn som var vårt huvudansvar under dagarna och vilka härliga ungar! Ja, det var de alla 22 förresten, så oerhört trevligt och mysigt så nu skulle jag nästan kunna tänka mig att arbeta i skolan också. De var lite busigt i början men sedan vi fått sätta namn på dom hade vi fin pli och de lydde som små... solstrålar? :)
Vi har lekt lekar, gjort kamratbanor, haft stafett, lagat mat, hämtat vatten, padlat kanot, åkt båt och badat. Och så en hel massa mer som man kan hitta på i skogen vid en sjö! Ja jag har då inte badat, det skötte barnen fint själva.. N och M fick dock bada när de föredömligt skulle stiga i kanoten båda två samtidigt och sänkte den på en gång ;) Så kan det gå! Själv har jag nog spenderat mest "fritid" i ekan med några barn där vi följt med kanoterna ut och hjälpt dom. Ja, jag trivs rätt bra på sjön! Har fått lära rätt många barn att ro och det var riktigt roligt, klart att man ska få prova om man har chansen! Det känns verkligen lyckat dessa dagar, tror barnen har haft det riktigt roligt och mysigt. Vi har också haft det skoj, även om det vissa stunder blivit väldigt jobbigt med tolv personer som vill vara med och bestämma. Jag har varit duktig och gått undan då, usch, orkade inte med.. Det var rätt skönt att smita ut i ekan då och slippa undan en sväng. Har också spenderat en del tid i det fina köket!
Denna spis har vi lagat mat på i tre dagar
Synd bara att det vår lärare ser är de "duktiga" som "kan allt"... Jag tycker då att det är viktigare, eller, att det borde vara bättre med de som gått från att ha kunnat inget till att ha provat på och utvecklats. Än de som kunde allt när kursen började och som kan lika mycket nu. Igår tände jag min första eld någonsin i en spis, det var några fler som gjorde det för första gången och vi var så stolta då vi fick göra det. Så imorse var jag uppe först och gjorde min andra eld ;) Grötvattnet kokade upp snabbare än någonsin!

Spegelblankt på kvällen
Inatt sov jag med barnen i deras tält, det gick fint, några av dem vaknade till då och då och frös eller svettades. Själv har jag inte frusit ett dugg och det har varit mycket skönt, har sovit riktigt bra men man är ändå väldigt slut, fullt upp hela dagarna, sena kvällar och tidiga mornar. Kan tippa på att jag somnar gott ikväll! I eftermiddag har jag och Emma varit och kikat lite på brännbollen och jag hoppas vi kommer iväg en sväng imorgon med. Förresten fick jag ju gå till Emma och dusha idag! Kom hem efter tre dagar i skogen och längtade sååå efter en dusch, tjoho, den var bortskruvad! Ja vi får väl se vad som händer under morgondagen, hoppas på sol och då vore brännboll najs. Skulle också behöva packa det sista. Nu är det aldeles snart natta. Zzzzz
Till 22 barn behövs en del mat...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar