måndag 12 maj 2008

Vilken tur man kan latin! Släktet Lagopus

Har nu suttit och märkt upp alla pippis i min fågelbok, ja alla de 25 som jag ska kunna. Kom då till ripa som inte fanns med, tänk då vad bra att jag visste (hrm) att den hette Lagopus på latin, då kunde jag slå upp det och läsa mig till om Lagopus-, alltså, ripsläktet. Det finns ingen fågel som heter bara ripa utan där har vi Lagopus lagopus som även kallas dalripa, vi har också Lagopus muta som vi på svenska kallar fjällripa. Det finns även en som kallas Lagopus leucura - alltså vitsjärtad ripa!

Så nu har jag alltså pluggat fåglar ett tag, visst kan jag lära mig hur de ser ut o kännetecken, men det där med lätena. . . Samma kvitter på alla pippin! Orre, pärluggla och tjäder kan jag nog få in i skallen. Men kan ni verkligen höra skillnad på rödhake, talgoxe, gulsparv och sånglärka? Alla dessa fåglar! Nu får jag väl lov att återgå till den där nedrans boken igen, jag kommer verkligen ingen vart!

1 kommentar:

  1. Vilka super härliga sommarbilder du har lagt in här. Underbart!

    SvaraRadera