onsdag 2 januari 2008

Sammanfattning av 2007

As usual, såhär kan jag börja alla årssammanfattningar: Året inleddes med födelsedag, 21 år gällde nu, myndighetsålder i USA! Men någon resa till USA blev det inte år 2007.. Efter födelsedagen startade jag året med att bli sjuk, jag som aldrig är sjuk blev så dålig att läraren på universitetet skickade hem mig, jag fick dispans med att lämnna in en mapp och låg däckad i sängen utan att varken orka sova, titta eller dricka… Men som tur är så går sånt över! 11:JANUARI 2007, alla tanters lilla Irma föddes tidigare än väntat och så ooerhört söt!

I början av februari, 2:a-4:e om jag inte minns helt fel var det dags för re-union med USA-tjejerna, minns det var lite nervöst att ses då vi inte setts på fem månader och inte utanför USA men vi hade en kanonhelg i Stockholm med musikal och umgänge. Nu är det lång tid sedan sist igen, speciellt med Karin som bor så långt bort men 8:e februari ska jag ner till henne och vi ska på melodifestivalen i Västerås, det ser jag fram emot! Saknar Karin måste jag ju säga… Tre veckor VFU i förskoleklass i februari som ändrade min syn lite, det är väl syftet med vfu kanske? Förskoleklass är ju något helt annat än förskola, men med rätt pedagoger och rätt miljö kan det bli ett himla roligt och utvecklande ställe att arbeta på! Bra insikt. Den 15:e februari hörde jag detta på mitt mobilsvar "Hej, Jag kan bara gratulera! Du har vunnit förstapris i vår schlagertävling och har vunnit två biljetter till finalen i Örnsköldsvik och en mobiltelefon. Jag skickar iväg biljetterna nu så du har dem imorgon, du kan väl ringa mig och bekräfta det här när du hör det! Hejdå!" Så den 17:e februari bjöd jag med Tess på melodifestival i Övik vilket blev en trevlig kväll. 9:e mars vad det melodifestivaldags igen, den dagen i Globen med Emma och Tess, mamman och hennes vänninor. Det var denna helg som jag och Emma insåg att vi inte riktigt hör hemma i Stockholm, det funkade helt enkelt inte, vi fick psykbryt och låste in oss! (Nu överdriver jag, men nästan så..) The Ark vann melodifestivalen och allt var frid och fröjd.

Tidigt under året bestämde jag mig för att det skulle bli en sommar i Sverige år 2007, tackade nej till mina älsklingar i USA som behövde mig hela sommaren men var i kontakt med en de andra familjer, mest intressant var väl en svensk-spansk familj i Calpe, Spanien.. Jag tvekade men med sådana toppenkompisar som jag faktiskt har som kom med åsikter och tyckte till kändes det lättare att bestämma sig. Ni finns ju där, alltid och jämt om det behövs. I år tänker jag inte lova något om att jag kommer stanna i Sverige, även om jag sagt det förr men det är bara dumt att lova något som man inte säkert kan hålla, jag vet ju hur det gått tidigare nu! För den 16:e mars var det bestämt att två månader av sommaren 2007 skulle spenderas i Spanien.

Den 23:e mars var jag färdig med Ck2an, en kurs som jag fruktat länge men som visade sig inte vara lika jobbig som ck1:an. Den 24:e mars ringer Shirley Clamp och väcker mig! Direkt från Österrike där mamma o Jerre var, ni kan tro jag blev lite förvånad! Påskaftonen bjöd på trevlig fest, en sväng på akuten och en titt över till grannen via ett spel… 25:e april kom jag igång med denna blogg och samtidigt lades lunarstorm ner mer och mer…

12:e juni lyfte flyget mot Alicante och där satt en ensam Malin. Blev positivt bemött och den oro som kanske fanns innan försvan. Började första kvällen med att läsa Peter Pan på spanska och det uppskattades visst för det fick jag fortsätta med.. Jag som inte kunde någon spanska alls när sommaren började kan nu glänsa med rätt mycket ord och uttryck, mest "barnsliga" men alltid något :) Tiboron, saltar, tortuga, pan, ven, banar, mm, mycket användbara ord ;) Hade en toppensommar med sol och bad vareviga dag, kände mig riktigt hemma på strand och i stad, trevliga människor och jag skulle nog funka bra att bo i ett varmt land. Mamma och Agneta kom ner och hälsade på en vecka och jag hann också med att träffa Jennifer och Anna en sväng där nere i Spanien. Hem till Sverige två dagar och sedan ner till Arlanda igen för en TOPPEN resa till Kos med Emma, Tess, Emma och Sara. Vi hade en sån kanonresa så ni kan inte ens föreställa er. Sol, bad, partaj och turistande, och framförallt; Mat! Om man tittar på våra bilder så…

Skolan började uppe i Umeå med det sista hela året men i mitten av September bar det av ner till Stockholm med Malin och Malin, vi shoppade, åkte karuseller på Grönan och såg Håkan H konsert som var underbart! Lillebror Theo och pappa hann upp och hälsa på en helg i Umeå med. Theo var med till skolan en dag och vi planerade ett rymdtema. Hösten var annars rätt händelselös som det brukar vara, ont om pengar och mycket plugg innebär en lugn period. En helg i Storhogna med släkten för att fira mormor som fyllde 70 år. Några klassfester, bland annat en som jag kom till som nunna. I oktober var vi till Huddik på Takida och kring då fick ja träffa en yttepytteliten söt Isolde också. Började äntligen sjunga i en kör under hösten och det var jätteroligt, i november sjöng vi på en missionsinsamling i kyrkan och det fick fint. Så blev det december och mycket energi las på att vara arg på en lärare, hemfärd till Bollnäs för julledighet och mysiga juletider med släkt, trevliga vänner och en del partaj. Nu blir jag förhoppningsvis hemma i Bollnäs till 12:e januari om jag klarar av att plugga något.

Överhuvudtaget måste jag få berömma mig själv lite för då jag ser tillbaka i min blogg vilket jag gör för att minnas vad som hänt under året så finns det många små fina ord och bara konkreta små saker om hur värdefulla vänenrna är och hur mycket jag uppskattar dom, sånt behövs och det ska jag försöka fortsätta med. Basta, där har ni mitt nyårslöfte, att visa hur bra vännerna är och hur mycket ni betyder! 2007 har varit ett rätt lugnt och väldigt bra år. One year to go, vid sammanfattning av 2008 är jag förhoppningsvis strax en examinerad förskollärare.

Sorry för långt inlägg, tvingar ingen att läsa men jag vill gärna ha det kvar! Sista bilden är från fotoakuten.

1 kommentar: