söndag 22 mars 2009

Lektion 2

På flygplatsen skulle vi kanske börjat med på lektion 1?
Att åka till USA är inte piece of cake kan jag väl säga men det är inte direkt svårt heller, bara lite saker att ha koll på. Innan man åker ska man fixa ett tillstånd som man ansöker om via internet, detta har jag inte gjort eftersom jag har ett riktigt visum men alla som åker hit utan visum måste göra detta. När man fått det godkänt är det bara att åka. På planet påväg över kommer flygvärdinnorna att dela ut några papper att fylla i, där är några frågor och jag tror bla. det är viktigt att veta adressen där man kommer bo då man är i USA, iaf de första nätterna. Ni som ska till mig får fråga efter adressen! Har man något problem med att fylla i de där papprena så ber man bara en flygvärdinna om hjälp så går det finfint.

När man är framme på flygplatsen ska man ta sig genom passkontroller och lämna ifrån sig de där papprena man fyllde i på planet, man får då tillbaka en liten vit lapp som tydligen är väldigt viktig att hålla reda på! Be att få den fasthäftad i passet, fick jag tips om....Jag tror att ALLA får denna lapp och inte bara vi med visum? Jag är dock inte helt hundra förresten... Jag fick lämna hand och fingeravtryck också sen var det klart och jag var på amerikansk mark. För visst är det så att flygplatser är typ internationella? Alltså inte tillhör något speciellt?

Imorgon går vi in mer på språket och vilka ord som är bra att känna till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar